De onderdrukpomp is een speciale pomp die zorgt voor onderdruk (vacuüm) in de rembekrachtiger van het remsysteem. Bij een benzinemotor die gecombineerd is met een vacuüm rembekrachtiger komt de onderdruk uit het motorvacuüm. Vanuit de rembekrachtiger loopt er dan een slang naar het inlaatspruitstuk, waar onderdruk heerst. Zo ontstaat er ook onderdruk in de rembekrachtiger zonder dat daar een aparte pomp voor nodig is. Bij dieselmotoren en benzinemotoren met een arm mengsel en inspuiting onder hoge druk is wel een onderdrukpomp nodig. Bij dit type motoren wordt er steeds een maximale hoeveelheid lucht toegevoerd waardoor er onvoldoende onderdruk uit het spruitstuk gehaald kan worden voor de rembekrachtiger. Daarom hebben deze motoren een onderdrukpomp. Er zijn 2 soorten:- de schottenpomp (onderdrukpomp of tandempomp),- de membraanpomp.De schottenpomp zit vaak op de cilinderkop gemonteerd, achter de nokkenas, of de aandrijving vindt plaats door de V-riem of dynamo.
Als de onderdrukpomp niet goed werkt, dan is dat direct te merken aan het rempedaal. Door het gebrek aan (voldoende) vacuüm zal het intrappen van het rempedaal meer moeite kosten dan normaal. Als de motor uitgeschakeld wordt en het rempedaal voelt meteen hard aan, dan kan het zijn dat de vacuümslang gescheurd is of dat er een terugslagklep in de slang kapot is gegaan. Omdat de rembekrachtiging hierdoor volledig kan wegvallen, is het belangrijk dat de kapotte onderdelen meteen vervangen worden.
Als u een nieuwe onderdrukpomp, terugslagklep of vacuümpomp nodig heeft, dan koopt u deze gemakkelijk online in onze shop. Met uw nieuwe auto onderdelen kunt u dan uw rembekrachtiging weer laten werken zoals het hoort.