"Door steeds strenger wordende milieueisen rondom de uitstoot van schadelijke gassen via de uitlaat van auto’s, zijn alle moderne auto’s tegenwoordig standaard uitgerust met:- een katalysator en - één of twee lambdasondes. De katalysator bevindt zich onder de auto, vlak na de motor en voor in het uitlaatgassysteem tussen het uitlaatspruitstuk en de middendemper. Daar kan de katalysator zijn werk doen: het omzetten van schadelijke uitlaatgassen in onschadelijke gassen. De lambdasonde meet of de verhouding tussen brandstof en lucht goed is, zodat volledige verbranding kan plaatsvinden waardoor schadelijke gassen tot een minimum beperkt worden. Als deze verhouding niet goed is, zuivert de katalysator de schadelijke gassen uit de uitlaatgassen."
Als de katalysator vervangen moet worden dan blijkt dat vaak uit de uitlaatgassentest en roetmeting bij de APK-keuring. Uw auto komt dan niet door de test heen. Als het binnenwerk van de katalysator kapot gaat, dan kunt u de katalysator tijdens het rijden onder de auto horen rammelen. Het vermogen van uw auto zal afnemen. Als u per ongeluk de verkeerde (gelode) benzine heeft getankt dan kan de katalysator ook kapot gaan, laat uw auto daarom altijd doormeten als dit is gebeurd.
Als de katalysator vervangen moet worden, dan zijn er een paar hulpmiddelen waarmee u kunt bepalen of u het juiste vervangende exemplaar koopt. U kijkt natuurlijk eerst naar het merk van uw auto en het nummer op de katalysator. Gebruik vervolgens de motorcode uit het auto-handboek of het typeplaatje van uw auto om te bepalen of u de juiste katalysator heeft.